provning-med-zacapa-20161028_184253

Det stora dragplåstret till Zacapa-provningen på Birkas romkryssning den här gången var utan tvekan nya Zacapa Royal. Men vi upplevde att alla på plats på den stora och slutsålda provningen fick ut mycket mer än att bara prova Zacapa Royal. Provningen hölls av Mikael Lundén från Zacapa/Diageo. Mikael är inte bara mycket passionerad och kunnig om Zacapa – utan han är också en mycket duktig presentatör. Det är härligt att höra någon som presenterar sitt märke – och pratar om “vi” istället för “Zacapa” – och som på ett ärligt sätt säger “här ser vi en av mina kollegor…” istället för att säga “här är en arbetare på Zacapa…”!

provning-med-zacapa-20161028_191626

Presentationen innan själva provning handlade mycket om regionens (Centralamerika och Guatemala), utan även om rommens och Zacapas historia. En del fokus låg också på Zacapas arbete med att ge tillbaka till samhället. Vi har hört en hel del om det förut, men det är alltid trevligt att höra hur Zacapa jobbar med produktionen av sina ”petate” – alltså det vävda stycket på Zacapas flaskor (på Zacapa 23 och Edicion Negra i alla fall). Snabbt sammanfattat så produceras Zacapas “petates” av kvinnor i regionen – och varje “petate” går att spåra hela vägen till vem som tillverkade den. (Vi har tänkte på det länge, men Zacapa borde ha en online-tjänst där man kunde söka på sitt “petate-nummer”.)

Mikael pratar även om Zacapas påstående om att vara “Världens bästa rom”; och vad ursprunget till det var. Självtiteleringen “Världen bästa rom” kommer från att Zacapa vann den utmärkelsen 5 år i rad. För att ge andra en chans att vinna så blev man därför istället – som enda rom – invald i Hall of Fame. Det här är ju så klart information vinklat från Zacapa – men vi protesterar in i någon större grad. Vi har ju länge också sagt att Zacapa är världens bästa rom, även om de har sällskap av en massa annan rom uppe på toppen också.

Men nu vidare till den rom som fanns med på provningen! Uppställningen bestod av Zacapa 23, Zacapa Edicion Negra, Zacapa XO – och Zacapa Royal. (Vi var överraskande hur generöst upphällt det var i Royal-glasen!) Provningen var upplagt på ett bra sätt, då vi började med Zacapa 23, gick över till XO, sen tillbaka till Edicion Negra – för att sen avsluta med Royal.

provning-med-zacapa-20161028_183003

Det var (av naturliga skäl) första gången som vi provade oss igenom fyra Zacapa-rom vid samma tillfälle. Och det underbart att känna vilken fin och bra serie de har jobbat fram. Vi skyndar igenom anteckningarna: Zacapa 23 är fortfarande fantastiskt god. Zacapa XO har en lite mildare arom, men mer komplexitet i smaken med mer torkad frukt och russin. Zacapa Edicion Negra är ett spännande tillskott till Zacapa-familjen, då den är nåt helt annorlunda. (Alltså inte heeeeelt annorlunda, men om ni smakar så kommer ni förstå!) Den har slutlagrats på hårt brända fat som ger mycket karaktär av tjära – vilket är en flirt med den rökiga whisky-marknaden. De drygt 800 flaskor Edicion Negra som släpptes på Systembolaget förra året sålde slut direkt, men vi hoppas att det kommer mer chanser!

Men nu till sist – till provningen stora höjdpunkt. När det är var dags att prova Zacapa Royal blev det knäpptyst i rummet. Och sen spred sig lyckan i rummet – hos alla tror jag. Zacapa Royal är skapad för att fira Lorena Vasquez 30-årsjubileum, och det är ett fantastiskt fint firande. Zacapa Royal är en magisk rom – som är värt sitt pris! (Att den sålde slut på mässan är delvis ett bevis för det!)

provning-med-zacapa-20161028_184431

Till alla oss som missade att köpa den på Birkas rom-mässa, så kommer det en ny chans i februari. Då släpps Royal som webblansering på Systembolaget. Då kommer vi att hänga på låset… eller hänga på uppdatera-knappen blir det ju.

 

provning-med-zacapa-20161028_184218

provning-med-zacapa-20161028_184246

Leave a Reply