Nu kommer ytterligare en spännande Agricole-rom till Systembolaget. Dillon XO Hors D’age släpps 5 oktober – i en begränsad – men ganska stor upplaga. Det är ytterligare en påfyllning av fransk rom på Systembolaget – vilket vi tycker behövs. Som extra plus så har Dillon XO Hors D’age fått en riktigt attraktiv prislapp.

Pressrelease

Hantverksromen DILLON XO Hors D’age Rhum Agricole premiärlanseras i Sverige tisdagen den 5:e oktober. Om du gillar kvalitativ rom med ett eget uttryck, ursprung och terroir så skall du prova ”Rhum Agricole”´ om du inte gjort det förut? Det är en romstil som reflekterar just terroir och ursprung. Tisdagen den 5:e oktober lanserar vi hantverksromen DILLON XO Hors D’age Rhum Agricole AOC Martinique.

• Varunr: 11788-01
  • Pris: 409 kr
  • Alk.: 43%
  • Systembolaget har köpt in 4 200 flaskor.

Många anser att ”Rhum Agricole” är det renaste uttrycket för rom. Dessa rom kommer från Karibien och DILLON kommer från ön Martinique som ligger i en Karibiska övärlden och som tilldelas den prestigefyllda franska ”appellation d’origine contrôlée”, AOC-klassificeringen. DILLON XO Hors D’Age Rhum Agricole reflekterar terroir av jorden och solen på Martinique. DILLON har en historia på över 240 år av genuint hantverk & passion och är producerad från sockerrör som pressats direkt efter skörd. Den uppskattas för dess karaktäristiska och unika egenskaper där terroir och ursprung reflekteras. DILLON XO är ljust mahognyfärgad. Den har en komplex och aromatisk doft som avslöjar längre lagring, denna rom har legat minst 7 år på små ekfat, med kanel, cederträ och kanderad frukt. Smaken är elegant med päron, kakao, mörk choklad, hasselnötter och vanilj. Avslutet är långt med inslag av cigarrlåda och lakrits. Du avnjuter den bäst som en avec så att alla aromer kommer fram och gärna till en bit mörk choklad.

Historien går tillbaks till en sockerrörsplantage daterad redan på 1690-talet där delar av huset fortfarande är bevarat. Allt startar egentligen med det Amerikanska frihetskriget där greve Arthur Dillon skickas till Martinique för att delta för Frankrikes sida av de oberoende brittiska kolonierna. Under sin tid på Martinique så träffar han Marie-Laure Girardin, en kreolsk änka, som är arvtagerska till plantagen som han också fick en dotter ihop med, Fanny. Efter krigets slut så återvänder Arthur till Martinique och övertar

plantagen och destilleriet 1779 som också får hans namn. Idag är DILLON Rhum

Agricole välkända för sitt hantverk och fantastiska kvalité.