Intervju om Ron Esclavo XO Cask – med Joshua från 1423.dk

Vi vet att de flesta av er har mer än bra kolla på vad Ron Esclavo XO Cask är – och vi har uppmärksammat den mycket här på RomRom. Bland annat så gav vi den utmärkelsen Årets rom 2015.

Vi får väldigt mycket frågor om just Ron Esclavo XO Cask, och vi ser i många romgrupper att Ron Esclavo XO Cask är mångas favoritrom. Så vi tänkte ta reda på lite mer om XO Cask genom att intervjua Joshua Singh från 1423.dk. 1423.dk är – som namnet avslöjar – från Danmark – där de både producerar egen spännande rom och importerar en del riktigt starka märken.

Vi hade kunna prata med Joshua om all deras rom – men då vi fick reda på hur populär XO Cask är i Sverige, så valde vi att fokusera mest på den. Intervjun var på engelska, men vi har översatt Joshuas ord så noggrant som möjligt.

– Joshua, berätta lite om 1423.dk – hur och när startade ni ert företag?

Allt började för 10 år sen nu. Vi är fyra barndomsvänner som var mycket intresserade av whisky och i samband med att vi besökte en whiskymässa så var det en importör som försökte övertala oss att prova på rom istället. Vi avstod från erbjudandet hela dagen, men precis innan mässan stängde så gick vi ändå med på att prova – och vi blev fullständigt sålda.

Efter den dagen så drack vi rom när vi sågs,  istället för whisky – och vid något tillfälle så föreslog en av oss att vi borde göra en egen rom.

I slutet av 2008 startade allting när vi släppte 1423 1st Edition, som vi sålde till vänner, familj, lokala barer och specialbutiker. Det blev en succé – och det gav oss möjlighet att driva vidare vårt företag.

 

– Vi har provat väldigt många olika rom från er genom åren – och vi har tappat räkningen på hur många gånger vi har provat XO Cask. Hur och när bestämde ni er för att skapa Ron Esclavo XO Cask?

XO Cask började som ett experiment för ungefär fyra år sen. Vi hade precis släppt Ron Esclavo 15 och Ron Esclavo XO, som hade tagit emot väldigt bra på marknaden. Vi hade fortfarande lite rom kvar efter produktionen av Esclavo XO, så vi beslutade oss för att släppa resten i en mycket begränsad på 1180 flaskor. Vi släppte den på “full cask strength” på 65%, och vi trodde aldrig att den skulle bli mer än en tillfällig specialutgåva.

Men vi hade helt fel. Den blev en enorm succé direkt, och efter all positiv feedback vi fick så bestämde vi oss för att göra den till en permanent del av vårt utbud.

 

– Varför tror du att Ron Esclavo XO Cask är så populär i Sverige?

Rom med “cask strength” har blivit vanligare de senaste åren, men när vi släppte Ron Esclavo XO Cask så var det ganska ovanligt. Och mycket av den rom som fanns på “cask strength” då var från den “engelska skolan” vilket är mycket mer kraftfull och komplex – vilket inte passar all. Då Ron Esclavo XO Cask tydligt är från den spanska skolan så är den trots sin styrka mycket sötare och lenare i stilen, vilket gör den mer tillgänglig för många.

En del av framgångssaga i Sverige är också samarbetet med Daniel och Malin på Herida Brands – som har gjort ett fantastiskt jobb med att introducera ny rom på den svenska marknaden.

 

– Hur ser du på framtiden för den svenska rom-marknaden, då den är väldigt beroende av Systembolaget?

Jag anser att Sverige är en av de mest framstående marknaderna för rom. Ni har en väldigt stor grupp med “romnördar” och “rom-kännare”, som tillsammans med duktiga importörer gör ett fantastiskt jobb med att sprida kärleken till rom. Det har spridit sig i hela landet – och tar mycket plats på sociala medier och online.

Det har gjort att Systembolaget har börjat få upp ögonen för rom. Mer och mer rom kommer in på hyllorna på Systembolaget. Vi skulle gärna se ännu mer – och det finns fortfarande utrymme för stora förbättringar. Men då intresset för rom fortfarande växer – och ser inte ut av avstanna på ett bra tag – så hoppas vi att det kommer att bli mer rom på Systembolaget också.

 

– När vi intervjuar producenter försöker att få reda på om det är nåt nytt på gång från dem. Hur ser det ut hos er? Har du några nyheter från Esclavo?

Det är fråga vi får ofta – och svaret är Ja. Vi håller hela tiden på med olika experiment – och har flera olika projekt igång samtidigt. De senaste åren har vår lagerlokal växt och växt, med mer fat på lagring. Många av dessa fat är projekt som vi hoppas få ut på marknaden i framtiden. Bland annat så finns det ett speciell “svensk” fat som vi under en längre tid har tagit fram tillsammans med Herida Brands. Om allt går som det ska så hoppas vi kunna ha något nytt och spännande klart till sommaren.

 

– Toppen, tack Joshua! Vi ser fram emot att träffa dig igen på rom-mässor under året; och vi ser med spänning fram mot ny rom från er!