Vi tycker att den här årliga listan är superspännande! Det finns lite olika siffror, men vi väljer att använda de siffror som The Spirits Business publicerar. (Det har stämt bra tidigare år, och informationen är utförlig.)

Försäljningssiffrorna för 2016 är iaf äntligen klara, och det har skett lite förändringar på toppen. Förändringarna beror dels på uppgång och nedgång för viss märken, men också för att några märken har justerat sina tidigare siffror. (Att det tidigare har räknat fel helt enkelt.)

Vilka rom hamnar precis utanför topp 10 då? Det är bland annat Bozkov Rum, Sailor Jerry Spiced Rum, Cacique och Negrita.

Men nu till topplistan:

10: Appleton Estate

2016: 11,0 miljoner liter
2015: 11,3 miljoner liter
Förändring i procent: -2,40%
Placering förra året: 8

Appleton Estate hade ett mycket starkt år 2015, och klättrade då på rankingen. 2016 blev inte full lika starkt, men de håller sig fortfarande i Topp 10. Anledningen till deras minskade försäljning sägs vara att de har strukturerat om och döpt om sina rom. (Alltså att det numera kallar sin rom tex Signature Blend och Rare Blend istället.)

 

9: Ron Medellin

2016: 12,5 miljoner liter
2015: 9,4 miljoner liter
Förändring i procent: +34,20%
Placering förra året: –

Vi hade inte hört talas om Ron Medellin, som tydligen nästa bara finns på den Latinamerikanska marknaden. 2016 var första året som Ron Medellin rapporterade in säljsiffror (till The Spirits Business), och de visar på en mycket stark tillväxt från 2015. Mer vet vi faktiskt inte, men vi hoppas återkomma med mer information.

 

8: Old Port Rum

2016: 15,2 miljoner liter
2015: 17,3 miljoner liter
Förändring i procent: -11,98%
Placering förra året: 7

Indiska Old Port Rum har tappat nästa 12% i sin försäljning, mycket på grund av regleringar på den indiska marknaden. (Där Old Port är som starkast.)

 

7: Contessa

2016: 17,8 miljoner liter
2015: 24,3 miljoner liter
Förändring i procent: -26,67%
Placering förra året: –

Precis som Old Port Rum (på plats 8) så har Contessa gått ner kraftigt i försäljning – troligtvis på grund av regleringar för dem också. Contessa ska tydligen finnas i några regioner utanför Indien; Afrika, Sydostasien, Mellanöstern – och de är tydligen på väg att lansera i Nordamerika. Så vi får väl se om det påverkar siffrorna nästa år! (Bland annat har Tanduay försökt lansera i USA, men det är en tuff marknad!)

 

6: Ron Barceló

2016: 18,6 miljoner liter
2015: 18,4 miljoner liter
Förändring i procent: +1,57%
Placering förra året: 6

Ron Barceló ligger stadigt på sjätte plats på listan, med försäljning spridd över hela världen – bland annat Sverige. Det är långt upp till femte platsen, men det är kul att se Barceló i toppen av den “mindre gruppen”.

 

5: Havana Club

2016: 37,7 miljoner liter
2015: 36,1 miljoner liter
Förändring i procent: +4,49%
Placering förra året: 5

Havana Club har ökat kraftigt, mycket tack vare att Kubas relation med resten av världen har blivit lite bättre. Därmed har man kunnat utöka försäljningen på tex flygplatser. Förhoppningar finns ju såklart att Havana Club kan ta sig in på den amerikanska marknaden i samband med att handelsrelationerna (eventuellt?) förbättras. Men då står Havana Club inför problemet att Bacardi äger rättigheterna till varumärket Havana Club i USA!

 

4: Captain Morgan

2016: 96,3 miljoner liter
2015: 92,7 miljoner liter
Förändring i procent: +3,88%
Placering förra året: 4

Captain Morgan har utökat sin uppsättning av rom, och har därmer också lyckats lyfta sin redan mycket bra siffror! De ligger mycket tryggt på fjärde plats på listan – och ser ju inte ut att gå varken upp eller ner på den listan.

 

3: McDowell’s No.1 Celebration

 

2016: 134,1 miljoner liter
2015: 145,8 miljoner liter
Förändring i procent: -8,02%
Placering förra året: 1

Indiska McDowell’s No.1 Celebration har legat etta på listan ett par år, men nu fick de lämna förstaplatsen. De visar sina sämsta siffror på 5 år. Nedgången är en kombination av regleringarna på den indiska marknaden – och också av att att McDowell’s No.1 Celebration tidigare försäljningssiffror har justerats. Så frågan är om de inte har förtjänat förstaplatsen tidigare heller?

 

2: Tanduay

2016: 149,4 miljoner liter
2015: 148,5 miljoner liter
Förändring i procent: +0,61%
Placering förra året: 3

Mycket tack vara nedgången och beräkningsjusteringen av McDowell’s siffror, så ligger nu Tanduay på andra plats på listan. De har under ett par år siktat in sig på den amerikanska marknaden, bland annat genom att bli sponsorer till basketlaget Brooklyn Nets.

 

1: Bacardi

2016: 155,1 miljoner liter
2015: 156,8 miljoner liter
Förändring i procent: -1,09%
Placering förra året: 2

Bacardi är uppe på toppen av listan – och nu med ganska god marginal över Tanduay och McDowell’s. Vi tror att Bacardi kommer att växa sig ännu starkare – då de har gjort sin produktserie ännu starkare och tydligare – i kombination med bra marknadsföring och profilering!

Ett stort grattis till Bacardi för den starka förstaplatsen!

 

Fördelning

För att ge en känsla av hur topplistan ser ut, så skapade vi den här:

Leave a Reply