Bacardi Master Class

bacardi-master-class-stockholm-photo06

Vi var på en intressant Master Class av Bacardi på Esque i Stockholm. Anledningen till att presentationen hölls var att det samma dag skulle vara final i bartendertävlingen Bacardi Legacy 2014.

bacardi-master-class-stockholm-twitter02

Från början skulle presentationen hållas av José Sanchez Gavito (Master Blender på Bacardi). Men tyvärr blev han plöstligt sjuk, vilket så klart var väldigt tråkigt. Men ersättarna var också mycket spännande att lyssna på. Enrique Comas, som är direkt nedstigande släkting från Facundo Bacardí (sjätte generationen tydligen) pratade om Bacardis historia, och tog oss igenom en provning av tre olika Bacardi-produkter. (Vi återkommer till dem.)

David Cordoba – Global Brand Ambassador för Bacardi – pratade sedan lite mer om rom över lag, och hur rom kan användas i olika sorts drinkar.

bacardi-master-class-stockholm-photo40

 

Enrique Comas, Bacardi

Det var roligt att lyssna på Enrique Comas när han berättade om sin relation till rom; då det verkligen är en del av hans gener. Han växte upp i Puerto Rico, i princip på destilleriet – och han berättade hur de brukade använda tomma tunnor som målstolpar när de spelade fotboll.

bacardi-master-class-stockholm-photo50

Bacardi hade en vision om att göra sin rom finare. (Vi vet inte exakt NÄR det här var.) Man valde då att tillverka sin rom av melass – för att lättare kunna kontrollera processen. Genom att det är mindre vatten än i rena sockerrör, så undviker man en okontrollerad och spontan jäsning.

Lite lätt sammanfattat så kan man säga att Bacardi skapar all sin rom genom att blanda två olika grunduppsättningar av destillat. En som är intensiv och aggressiv i sin karaktär, och en som är snällare och mjukare. Sen arbetar deras Master Blenders med att hitta de perfekta kombinationerna – för olika ändamål.

Enrique Comas ser lagring och filtrering som en stor del av blend-processen, och är mycket imponerad över det arbete som de gör med varje rom.

Det diskuterades även om vad lagring har för påverkan på rom; och vad man faktiskt förlorar på att lagra rom länge. Det är ett intressant sett att se på “ålder” på rom – i att “gammal” inte alltid är bäst. Vad blev slutsatsen då?

  • Vad vinner man på lagring? Karaktär, ekighet och robusthet
  • Vad förlorar man? Fräschhet, fruktighet och lätthet (Kanske inte världens bästa översättning på de orden? Nåja.)

 

Vi fick ju också prova en liten uppsättning av Bacardis produkter, om de som var utvlda var:

  • Bacardi Superior, som referens för en ljus rom
  • Bacardi 8
  • Casa Bacardi Gran Reserva
  • Elixir Bacardi

bacardi-master-class-stockholm-photo12

 

Andra delen: David Cordoba – Global Brand Ambassador

Vi börjar presentationen med att prova ett shot som heter Center of the Universe. Den består av:

  • 3 cl Bacardi 8
  • 1,5 cl Hallonkoncentrat (Syrup)

bacardi-master-class-stockholm-photo58

Det roliga med den är inte bara att den är god, utan att storyn bakom namnet “Center of the Universe” är kul. Enligt (vissa) astronomer så består universums centrum av ämnen som luktar som rom och smakar som hallon. Ungefär. Vi hittade lite förklaring här.

Vidare till det som David Cordoba pratade om – vi kommer inte kunna sammanfatta allt, utan vi tar lite av det som vi tycker var mest spännande och unikt.

bacardi-master-class-stockholm-photo49

David Cordoba pratade mycket om att rom idag saknar regelverk. Och det kan vi hålla med om; det är lite ostrukturerat idag. (Men det kanske är en del av charmen?) David Cordobas bild var att det i alla fall skulle sättas en regel att det måste vara minst 35% alkohol, och att det ska vara baserat på sockerrörsprodukter. Alltså inte något från sockerbetor.

Han uppmanade också alla att äta mer socker – så att det produceras mer melass – och därmed möjlighet till mer rom! (Det kommer nog inte att vara något problem, skulle vi nog tro…)

Några punkter om rom som David Cordoba hade med i sin presentation:

  • “Taste the rainbow”. Han uppmanade till att prova olika sorters rom – inte bara Bacardi. (Olika prisklasser, olika bakgrund och olika typ av kryddning.) Det kändes väldigt befriande att en Brand Ambassador lyfter fram vikten att prova många andra rom också!
  • “White is not light”. En ljus rom kan vara en kraftig agricole, eller en lagrad rom där man har filtrerat bort färgen.
  • “Gold is not old”. I många fall används karamell för att justera färgen. Och ofta behöver det inte vara något fel med det – utan det är bara för att skapa ett bra helhetsintryck.
  • “Rum is fun and brings people together”. När man tänker Gin så tänker man en engelsk pub där man dricker ensam. Men rom ska vara drycken man dricker när man har kul tillsammans.

bacardi-master-class-stockholm-photo51

Vad ser Bacardi som nästa steg för rom? Det är Lyx-marknaden (eller Super Premium, som vi är vana vid att kalla det.) David Cordoba nämner tre extremfall, där vi ju faktiskt har haft förmånen att prova en av dem:

  • Ron Bacardi de Maestros Vintage MMXII. Den producerades för att fira Bacardis 150-årsjubileum. Totalt gjordes 1000 flaskor på 50 cl. 600 av dem gick till familjemedlemmar, och priset på de återstående hamnade runt $2000.
  • Legacy by Angostura. Angosturas monster-rom som är världens dyraste.
  • Appleton Estates 50-åriga. Ligger runt $5000 om man skulle få tag i den idag.

 

Mexiko

Bacardi producerar ju idag sin rom på lite olika spridda ställen i Centralamerika och i Karibien. Men vi tyckte oss urskilja i presentationen att det pratades mycket Mexiko. Kan det vara nästa centrala punkt i tillverkningen av Bacardi? Vi har bara provat någon enstaka rom från Mexiko tidigare, så det är svårt att avgöra vad det skulle kunna ha för påverkan på produkterna. Troligtvis lite påverkan, då Bacardi nog kan styra och ställa precis hur de vill ha processen.

bacardi-master-class-stockholm-photo09

 

Vår tankar och reflektioner

Bacardi är störst på rom i världen. (Vi säger det även om de eventuellt förlorade förstaplatsen under 2013 till Tanduay Rum – det känns inte helt rättvist.)

Nu kanske ni förväntar er att vi ska vara lite negativ inställda till Bacardi – för att de nästan är FÖR stora, och äter upp mycket marknad för många andra mer spännande aktörer. Men vi har sagt det förut – vi gillar Bacardi!

Vi är imponerade över deras sätt att sitta på rommen förstaplats. Allt som Bacardi gör är effektivt och snyggt. Det är mer kostymer och mindre Hawaii-skjortor i deras paketering. Det kanske kan ses som lite stelt, men för Bacardi känns det rätt. De känns som att de agerar mer utifrån marknadens önskemål när de skapar sina produkter – än från något ideologiskt perspektiv.

bacardi-master-class-stockholm-photo46

Vi tycker att Bacardi håller en väldigt rak och bra linje i sin rom. De har faktiskt utöver sitt vanliga utbud lanserat några riktigt spännande produkter; som tyvärr inte når oss i Sverige så mycket.

Det som vi är mest intresserade av just nu är serien Facundo Rum – en jättespännande kollektion som vi kommer att slita extremt hårt för att få tag i! Än så länge är det bara lansering i USA, och beställa därifrån är ju tyvärr jättejobbigt. Så om någon har ett bra tips eller en bra kontakt, meddela oss gärna!

Facundo Rum

 

 

Bilder från Bacardi Master Class, februari 2014

bacardi-master-class-stockholm-photo27

bacardi-master-class-stockholm-photo30

bacardi-master-class-stockholm-photo35

bacardi-master-class-stockholm-photo08

bacardi-master-class-stockholm-photo07

bacardi-master-class-stockholm-photo10

bacardi-master-class-stockholm-photo15

bacardi-master-class-stockholm-photo55

bacardi-master-class-stockholm-twitter09

bacardi-master-class-stockholm-twitter04

bacardi-master-class-stockholm-twitter07

bacardi-master-class-stockholm-photo45

bacardi-master-class-stockholm-photo20

Leave a Reply