Bacardi får ny flaska

bacardi-bottles-new-look-2015-large

Bacardi uppdaterar sin design – och de nya flaskorna kommer till Sverige i april! Bacardi byter även namn – vilket vi tycker är en riktigt skön uppdatering! Här är pressreleasen:

BACARDÍ® ROM ÅTERVÄNDER TILL SITT URSPRUNG

Ny flaska med samma unika smak och hängivna passion sedan 1862

Stockholm, 4 februari, 2015 – Världens bäst säljande rom, BACARDÍ, firar idag 153 år. Familjeföretaget har döpt födelsedagen till ”Founder’s Day”, som en hyllning till grundaren Don Facundo Barcardí Massó. För att hedra varumärkets unika historia lanseras, dagen till ära, en helt ny design av romflaskan.

I och med den nya designen återtar romportföljen sina spanska originalnamn ’Carta Blanca’, ’Carta Oro’ och ’Carta Negra’.

Syftet är att skapa en känsla som för tankarna tillbaka till starten på Kuba under 1860-talet. Förbudstid, landsförvisning, krig, revolution, jordbävningar och bränder – inget har besegrat BACARDÍ. Nu vill företaget förmedla historien genom flaskans utseende.

Designen är starkt influerad av Art Deco-stilen och typsnittet är inspirerat av texten som prydde ’Art Deco Edificio Bacardi’, företagets forna säljkontor och ikoniska bar i Havana, Kuba. Även fladdermusen som är ett starkt kännetecken för BACARDÍ har flugit tillbaka i tiden och blivit inspirerad av den handritade designen från tidigt 1900-tal. För företaget representerar fladdermusen god lycka, hälsa och familjesammanhållning.

– Vår vision var att skapa en flaska som berättar Bacardi’s historia, det unika arvet och det mästerliga hantverket som ligger bakom tillverkningen av varje enskild flaska. När bartenders häller upp ett glas BACARDÍ rom vill vi att de ska känna sig stolta även de kommande 150 åren, säger svenska Caroline Hipperson, Bacardi Global Brand Director.

På flaskans baksida sitter en etikett med en kort beskrivning av BACARDÍ’s familjehistoria, den karaktäristiska smaken samt passande drinkar för just den romen. Etiketten är dessutom tillverkad av återvunnet sockerrörsfiber, vilket är en biprodukt av romtillverkningen.

Men det är inte bara utseendet som gjorts om, även flaskans form har genomgått en förändring: den har blivit längre på höjden och smalare i omfång. För att kunna skapa den perfekta flaskan har man vänt sig till bartenders runt om i världen för att få råd.

– Varumärket har formats av framstående bartenders runt om i världen. Därför var det naturligt för oss att ta hjälp av dem vid utformningen av den nya flaskan. På så sätt kan vi lättare möta deras behov, säger Jacob Briars, Bacardi Global Advocacy Director.

bacardi-bottles-new-look-2015-photo01

bacardi-bottles-new-look-2015-photo03

bacardi_carta_blanka

bacardi_carta_negra

bacardi_carta_oro

2 Comments

Leave a Reply